Toekomstkunde….in de klas

******************************************************************************************************************************************************************

Een aantal weken geleden ontving ik van het Wereld Natuur Fonds een bericht met de vraag of ik hun lessen ‘toekomstkunde’ wilde uitproberen.  Al eerder had ik een bericht gelezen over deze lessen dus ik was meteen enthousiast. Vooral in groep 5/6/7/8 vind ik dit een onderwerp dat zeker aangesneden kan worden. Op deze leeftijd kijken de kinderen nog puur naar de wereld en zullen ze ook oprecht reageren.

Toekomstkunde?
Sinds dit schooljaar heeft het Wereld Natuur Fonds een nieuwe reeks lessen ontworpen die gericht zijn op de toekomst. Wekelijks komt er een nieuwe les online en als je ingeschreven bent dan ontvang je deze les iedere maandag in je mailbox. Toekomstkunde laat de kinderen nadenken over een probleem dat op dit moment in de wereld heerst, denk aan onderwerpen zoals duurzaamheid, het klimaat of wilde dieren. Het leuke aan toekomstkunde van het Wereld Natuur Fonds is dat je iedere week een leerzame les ontvangt in je e-mail. Deze les bestaat uit achtergrondinformatie voor de leerkracht en een werkblad voor de kinderen. Het werkblad kan je gebruiken maar dat hoeft niet, als je zelf een leuke verwerking kan verzinnen heb je het werkblad niet nodig.

Vaardigheden
Tijdens de les toekomstkunde leren de kinderen ook verschillende vaardigheden. Met Toekomstkunde worden vaardigheden aangesproken zoals samenwerken, meningsvorming, creatief denken, kritisch denken en filosoferen. Toekomstkunde past in het nieuwe vakgebied Mens & Natuur en bij een groot aantal doelen die horen bij Burgerschap.

De les
In groep 6 heb ik les gegeven over de klimaatverandering. Voor kinderen van 9 a 10 jaar is klimaatverandering een onderwerp dat vrij ver van hun af staat. Vandaar dat ik dit onderwerp gekozen heb. Voor kinderen is het belangrijk te weten wat de opwarming van de aarde doet met het leefgebied van de dieren.

  • De voorbereiding: Het uitprinten van het werkblad dat hoort bij de gekozen les.
Het ingevulde werkblad

De kinderen kregen het werkblad en maakten de eerste twee opdrachten zelfstandig. Voor de kinderen uit groep 6 was dit zeker haalbaar, er moest goed gelezen worden en daarna konden de kinderen zelfstandig aan de slag.
Tijdens de eerste opdracht keken de kinderen aandachtig het filmpje en kregen uitleg over gletsjers en de klimaatverandering. Heel fijn was de vraag bij het filmpje, zo is snel te zien of de kinderen het filmpje begrepen hebben. De tweede vraag is probeert aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Na de eerste twee opdrachten hebben wij het klassikaal gehad over het onderwerp klimaatverandering. Ik merkte dat sommige kinderen al veel wisten van het onderwerp en andere kinderen vroegen zich af of de gletsjers ook in Nederland te zien waren.  Er ontstond een kringgesprek waarbij de kinderen antwoorden vonden op hun  zelf gestelde vragen.

Ik vroeg me af of de kinderen ook konden vertellen hoe het zo ver gekomen was….. ja dat konden ze zeker. Op dat moment bedacht ik me dat dit onderwerp toch niet zo ver van de kinderen afstond als dat ik dacht.

Daarna hebben de kinderen ook de laatste opdrachten zelfstandig gemaakt en ’s middags hebben wij ons eigen protestbord ontworpen en gemaakt. Hier zijn veel leuke borden gemaakt en natuurlijk hangen we deze op in de school. Er was zelfs een kind dat ging protesteren voor de klas.

Toekomstvraag!
In het laatste half uur van de dag hebben wij het gehad over de toekomstvraag. Er ontstond een klein debat over de volgende vraag  ‘willen volwassenen wel naar kinderen luisteren als ze gaan protesteren?’.  Het blijkt dat kinderen heel goed weten wat hun plaats in de maatschappij is. Daarnaast stellen ze de juiste vragen en kijken kritisch naar zichzelf.

In het vervolg…
In het vervolg zal ik deze lessen zeker op het programma zetten. De kinderen kunnen deze lessen zelfstandig maken en daarbij kies ik een moment in de week om dit te bespreken.

De kinderen van nu aan de slag met de toekomst..

Neem snel een kijkje op de website van het Wereld Natuur Fonds

https://www.wwf.nl/jeugd/educatie/toekomstkunde

Hieronder een aantal foto’s

Toekomstkunde in de klas
Processed with MOLDIV
Toekomstkunde in de klas

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *