Play for fun in de bovenbouw

Vaak lees je van alles over ‘fantasie bij kleuters’, ‘kleuters moeten spelen’ maar hoe zit het eigenlijk in de bovenbouw? Kinderen van 10,11 en 12 jaar hebben aardig wat doelen te behalen, kunnen zij eigenlijk nog wel spelen? Is hier tijd voor? Of maak je hier als leerkracht tijd voor? Hieronder lees je meer over ‘Play for fun in de bovenbouw’.

De fantasie van kinderen uit groep 7-8 is al behoorlijk gevormd, door computerspelletjes, door het spelen van de afgelopen jaren of gebeurtenissen die zij hebben meegemaakt. In een klaslokaal kunnen de kinderen steeds minder hun fantasie kwijt, maar waarom? Op deze leeftijd hebben de kinderen ook recht om hun fantasie en creativiteit te ontwikkelen.

Spelen heeft 2 vormen:
– Vrij spel
– Spelen met een opdracht

Vrij spelen:
Vrij spelen is iets dat je bijna niet ziet in de bovenbouw. Spelen is voor deze kinderen een voorbereiding op de maatschappij, in spelsituaties leren zij omgaan met elkaar, samenwerken, voor zichzelf opkomen en nog veel meer emotionele aspecten. Tijdens het vrij spelen laat je als leerkracht het spel helemaal los en kijk je wat er gebeurd, wat er in vrije situaties gebeurd is van groot belang en zegt veel over de kinderen die aan het spelen zijn.

Spelen met een opdracht:
Om de creativiteit van kinderen te vergroten is spelen met een opdracht cruciaal, maar zorg ervoor dat de opdracht niet te vast staat. Tijdens het spelen met een opdracht leren de kinderen oplossingen zoeken voor een probleem.
Het probleemoplossend vermogen gaat om het herkennen van een probleem, vaardigheden hebben om met het probleem om te gaan, vaardigheden hebben om oplossingen te bedenken en uiteindelijk de beste oplossing te kiezen.
Door zelf of gezamenlijk op zoek te gaan naar een oplossing zorg je voor zelfstandigheid, eigenwaarde, vindingrijkheid en zijn ze een stuk zelfverzekerder. De kinderen leren te vertrouwen op hun eigen onafhankelijkheid.

De leerkracht:
Tijdens beide vormen van spelen is het voor de leerkracht geen ‘rustig achterover zitten’. Tijdens de spelsituaties zien wij als leerkracht zo ontzettend veel. Observeren is ontzettend belangrijk en heel erg waardevol.
Welke vragen kan je jezelf stellen tijdens de spelsituaties:
– Welke kinderen beginnen meteen? Welke kinderen kijken even de kat uit de boom?
– Welke kinderen nemen het voortouw?
– Welke kinderen vragen netjes of ze materiaal mogen pakken? Welke kinderen pakken het gewoon?
– Welke kinderen vragen om hulp?

Met ‘Play for fun’ bedoel ik letterlijk, spelen voor plezier. In groep 7-8 is er vaak weinig tijd om te spelen voor plezier, toch is dit zo belangrijk. Ben je enthousiast geworden en wil je ook wat leuke activiteiten in de bovenbouw doen die te maken hebben met spelen? Scroll dan snel naar beneden.

Vrij spel activiteiten:
Activiteit 1:
Gooi meerdere bakken Lego (Kapla etc.) leeg op een grote tafel (of op de grond) en geef de kinderen geen opdracht mee. Kijk alleen wat er gaat gebeuren.

Activiteit 2:
Zorg voor veel kosteloos materiaal, leg dit op een grote tafel en kijk wat er gaat gebeuren.

Activiteit 3:
Buitenspelen

‘Spelen met een opdracht’ activiteiten:
Activiteit 1:
Geef de kinderen heel veel kosteloos materiaal en geef ze de volgende opdracht: het moet rollen.
Door de opdracht moeten de kinderen creatief zijn en kan het alle kanten op gaan.

Activiteit 2:
Geef de kinderen alleen rietjes (zorg wel voor heel veel rietjes) en geef de volgende opdracht: het is rond. Door de opdracht moeten de kinderen creatief zijn en weet je nooit waar de kinderen uiteindelijk mee eindigen.

Activiteit 3:
Geef de kinderen helemaal geen materiaal en geef alleen de opdracht: het is hoog. Kijk wat er gaat gebeuren. Mijn ervaring is dat de kinderen hun lichaam gaan gebruiken als er geen materiaal is. Dit is natuurlijk ook prima.

Sommige leerkrachten vinden het belangrijk dat er uiteindelijk een product staat. Dit is helemaal niet nodig, het gaat bij spelen om het proces.

Wil je meer?
Kijk dan ook eens bij de volgende activiteiten:
Spelling detective



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.