Hieronder lees je niet alleen mijn recensie maar ook die van jongen D. bij mij uit de klas.

144 bladzijdes
Hardcover
Officieel vanaf 13 jaar

Informatie over het boek:
Indrukwekkende graphic novel, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Dita Kraus, die concentratiekamp Auschwitz en de Holocaust overleefde.

Waar gaat het boek over?
Dita is veertien wanneer ze met haar ouders in het concentratiekamp Auschwitz terechtkomt. Pal onder de ogen van de nazi’s is er in het geheim een schooltje opgezet. Daar waar boeken streng verboden zijn, verbergt Dita met gevaar voor eigen leven de kleinste en meest kostbare bibliotheek die ooit heeft bestaan. Dita leert dat niet iedereen te vertrouwen is en ze leert snel te schakelen als er controle is in haar kamp. Ze verbergt de boeken en dit doet ze goed!

Wat vind ik van het boek?
Het is een behoorlijk heftig boek voor kinderen in groep 7. Toch leren ze heel veel van het boek doordat ze echt een kijkje krijgen in een dag/nacht van een gevangenen. Zelf heb ik het boek laten lezen door een kind dat echt geïnteresseerd is in de Tweede Wereldoorlog en dus wel iets gewend is.
Als volwassenen vind ik dit een uniek kijkje in het leven van een gevangenen van Auschwitz

Dit boek zou ik aanraden aan goede lezers uit groep 8.

Hartelijk dank aan uitgeverij de Fontein voor het toesturen van dit boek.

Hieronder lees je de recensie van kind D. uit groep 7

Samenvatting:
Dita had eerst een best normaal leven ze was een boekenliefhebber tot dat de Nazis binnen kwamen! Hitler houden niet echt van joden maar Dita was een jood in het begin deden ze best lief ze vervoerden de joden normaal en brachten hun naar een kamp waar ze hun normale kleren mochten dragen. Ze gingen naar het kamp in een luxe trein, ze kregen elke dag eten het was een soort van thuis maar dan ook met andere mensen. Todat elke keer iets ging veranderen uiteindelijk werden ze naar een ander kamp gebracht en hun kleren moesten uit. De zwakken werden vergast een diegene met conditie werden gebruikt al een soort van slaven ze moesten dingen bouwen kleren maken bijvoorbeeld leren jassen en nog meer.

Wie zijn de schrijvers?
Antonio Iturbe, Salva Rubio

Wie is de illustrator? Loreto Aroca

Wie is de hoofdpersoon? Dita

In welke jaren was dit? 1940-1945

Mijn eigen mening:
Het begon als een leuk boek maar al snel kwam de holocaust. Vrouwen werden naakt vergast en er was echt haat op joden. Ze werden als dieren vervoerd naar een ander kamp. Het was een spannend boek maar ook wel leuke, niet leuk maar leerzaam. Het is de soort boek voor mij maar het einde was weer rustig. De Engelsen kwamen ze redden en de Engelsen waren blij maar de joden waren in shock. Ze waren heel stil en doodsbang nadat elke dag iemand werd vermoordt voor niks, maar het was een leuk en spannende boek over de Tweede Wereldoorlog in de kampen.