Simultaan tafelrondje

In de klas gebruik ik regelmatig het simultaan tafelrondje, deze keer deed ik dat tijdens de spellingles. Wil je weten hoe ik dit heb gedaan? Lees dan snel verder.

Simultaan tafelrondje = dit is coöperatieve werkvorm waarbij kinderen actief bezig zijn met het doel van de les. Tijdens het tafelrondje, wisselen de kinderen van plek en oefenen zo met verschillende lesdoelen.

Op iedere tafel in de klas ligt een spelling categorie en alle kinderen in het groepje hebben een andere kleur pen/potlood. Dan start de tijd (zelf kies ik voor 1,5 minuut of 1 minuut), in de gestelde tijd proberen de kinderen zo veel mogelijk woorden te verzinnen met de spelling categorie die voor hun ligt. Als de tijd is afgelopen gaan ze naar volgende tafel. Zo lopen de kinderen een rondje om hun groepje en hebben ze 4 spelling categorieën geoefend. Doordat ieder kind een andere kleur pen/potlood heeft, kan je ook nog checken wie de spelling categorie beheerst.

Zelf heb ik ervoor gekozen om de kinderen het hele rondje 2 keer te laten lopen. Dit zodat ze dubbel nagedacht hebben over de categorie en misschien komen ze de tweede keer op meer woorden.

De komende tijd ga ik het simultaan tafelrondje tijdens meer vakken uitproberen, ben je benieuwd?
Houd dan mijn social media in de gaten.

Hier kan je de spelling categorieën van groep 8 downloaden.

Hier kan je de spelling categorieën van groep 7 downloaden



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *