Voorbeeldantwoorden

Tijdens de les is het voor een leerkracht fijn te weten welke fouten er gemaakt kunnen worden. Daarom is het als leerkracht goed om voorbeeldantwoorden te maken zodat de kinderen weten wat er van ze verwacht wordt.

Waarom zou je voorbeeldantwoorden maken?
Als leerkracht ben je al snel geneigd te kijken naar het antwoord, is het goed of is het fout? De laatste tijd heb ik veel tijd besteed aan mindset in de klas en is het antwoord niet meer het belangrijkste. Nu ik voorbeeldantwoorden maak, kan ik mij richten op het proces van het maken van de som/opdracht. Hebben de kinderen echt begrepen hoe een som/opdracht in elkaar zit en welke fouten zijn er gemaakt?

Tijdens de les staat het voorbeeldantwoord ook op het bord zodat de kinderen zien wat ik van ze verwacht.

Daarnaast maak ik ook een schema waarbij ik meest voorkomende fouten opschrijf. Hier kan ik tijdens de instructie extra aandacht aan besteden en ook hier breng ik de kinderen van op de hoogte zodat zij erop kunnen letten dat ze deze fouten niet maken.

Doordat ik voor mezelf een voorbeeldantwoord heb (en deze tijdens de les bij me heb) en de meest voorkomende fouten op mijn netvlies heb, kan ik snel zien waar het fout gaat. Ook de kinderen wijs ik op de veelvoorkomende fouten, hier kunnen ze dan rekening mee houden. Vaak zit er bij een methode al een uitgewerkt voorbeeldantwoord, toch maak ik de voorbeeldantwoorden liever zelf, zo zit ik zelf ook in de stof en heb ik precies paraat wat ik wil zien van de kinderen.

Maak jij voorbeeldantwoorden en een lijstje met veelvoorkomende fouten?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *