Wat een krantenartikel

19 juni 2019

Ik kan me hier zo niet in vinden…
Het zal best zo zijn dat deze situatie op sommige scholen aan de hand is maar waarom dan meteen een krantenartikel. ?

Is het zo dat ouders niet willen helpen of niet kunnen helpen?

Bekijk het ook eens van de andere kant, ouders moeten werken en in deze tijd werken in een gezin bijna altijd beide ouders.
Wat (naar mijn idee) logisch is!!
Wanneer moeten ouders dan komen helpen op school?

Wat ook gewoon de realiteit is, is dat ouders vrije dagen opnemen, afspraken verzetten, werkdagen ruilen, opa’s en oma’s inzetten en regelmatig nee verkopen als hun eigen kind vraagt of ze komen helpen.

Als school kan je gaan klagen maar je kan ook gezamenlijk proberen een oplossing te zoeken.
En nee, die oplossing heb ik ook niet maar een beetje inlevingsvermogen scheelt al heel veel.

Wat ben ik blij dat ik op een school werk met heel veel betrokken ouders. Wij hebben veel hulpouders en zijn daar dan ook heel erg dankbaar voor. Wij beseffen maar al te goed wat we vragen….

Tuurlijk, wil je als school zo veel mogelijk ouders in de school, heb je als school veel hulp nodig want zonder hulp kunnen inderdaad heel veel uitstapjes niet meer.
Ook wij ervaren dat maar wat ik oprecht hoop is dat ouders de onderwijsperiode van hun kind zo leuk mogelijk willen maken en ja daar horen uitstapjes bij.

Dat kan betekenen dat zowel het administratiepersoneel als de directeur moet rijden naar een uitstapje omdat er niet genoeg auto’s zijn.
Ook voor ouders kan het betekenen dat het ruilen van een werkdag een keer nodig is.

Als iedereen een beetje water bij de wijn doet, dan moet dit toch goed komen?

Of ben ik dan te positief? ?

Hieronder het krantenartikel van nu.nl

Ouders van leerlingen in het basisonderwijs zijn steeds moeilijker enthousiast te maken voor het begeleiden van schoolreisjes, helpen bij schoolfeestjes en andere activiteiten. Meer dan de helft van de leraren schrapt om die reden regelmatig extra projecten of activiteiten, blijkt uit een woensdag verschenen onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies en onderwijsvakblad Didactief.

Voor het onderzoek zijn vijfhonderd leerkrachten in het basisonderwijs ondervraagd.

Twee derde van de docenten (66 procent) laat weten dat het de afgelopen vijf jaar moeilijker is geworden om ouders te vinden voor het verrichten van hand-en-spandiensten.

Ruim de helft van de leerkrachten (54 procent) zegt dat daarom weleens projecten, schoolreisjes of andere activiteiten moeten worden geschrapt.

Ouders bemoeien zich steeds meer met de lessen

Aan de andere kant zijn ouders zich wel meer gaan bezighouden met de wijze waarop de docenten hun kinderen begeleiden.

Volgens 52 procent van de leerkrachten houden ouders zich hier intensief mee bezig. Zo vragen ze bijvoorbeeld tussentijdse gesprekken met de leerkracht aan en sturen ze e-mails met vragen.
Het basisonderwijs kampt met grote lerarentekorten. De docenten staakten het afgelopen jaar om aandacht te vragen voor de hoogte van de salarissen, de hoge werkdruk en het ziekteverzuim.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *