De gouden weken

De eerste weken van het schooljaar

Na de zomervakantie start iedere leerkracht met een nieuwe groep. Zelfs als je dezelfde groep meeneemt, zal het effect van 6 weken vakantie je niet zijn ontgaan. De kinderen zijn vaak letterlijk en figuurlijk gegroeid. De kinderen hebben elkaar 6 weken niet gezien, waardoor het groepsvormingsproces van vooraf aan begint. Meteen op de eerste dag kies ik ervoor om de teugels strak aan te trekken. Ongeveer na de herfstvakantie laat ik deze weer wat vieren, dat ligt totaal aan de groep die ik voor me heb. In de eerste weken ben ik als leerkracht duidelijk aanwezig, laat de kinderen merken wat mijn grenzen zijn en wat de regels zijn in de klas.

Dan gaat het beginnen, zowel bij de kleuters als bij de midden/bovenbouw heb ik dezelfde fases voorbij zien komen.

De eerste fase waarin de groep terecht komt is “forming”. De kinderen kijken de kat uit de boom, observeren elkaar en tasten elkaar af. Dit zie je in de eerste schoolweek terug.
Dan na een aantal dagen komt de groep op gang “storming”. Meestal gaan de jongens gaan hun plekje veroveren en merk je rumoer in de klas. De eerste ruzies ontstaan.
In de tweede a derde week zie je dit plaats vinden, het kan natuurlijk langer duren. Zelf laat ik de kinderen in dit proces met rust (tot op zekere hoogte). Dit is een proces waar de kinderen doorheen moeten en hier krijgen ze dan ook de ruimte voor.
De volgende fase is “norming”. De groepsnormen worden duidelijker en de rust is terug in de klas. “Performing” is het laatste proces. Er zijn bepaalde groepsnormen gekozen en hier dient de hele groep inclusief leerkracht zich aan te houden. Zelf vind ik het belangrijk dat de leerkracht een stabiele factor is en hoort bij het vormingsproces.

8 tips voor de eerste weken van het nieuwe schooljaar:
1. Geef meer oprechte complimenten dan negatieve kritiek (altijd, niet alleen in de eerste weken)
2. Gebruik verschillende coöperatieve werkvormen
3. Laat merken dat je de kinderen kent of wil leren kennen
4. Laat de kinderen jou leren kennen
5. Maak 1 keer per dag gebruik van een spelletje, humor vind ik belangrijk
6. Maak groepsregels
7. Geef opstekers klassikaal en laat 1 op 1 weten wat er minder goed gaat
8. Maak meerdere malen persoonlijk contact met ouders (belangrijk!!!)

Korte spelletjes voor groepsvorming
1. Uitbeelden. Verdeel de kinderen in groepjes, geef ieder kind een kaartje en laat dit kaartje uitbeelden in het kleine groepje.
2. Spiegelen. Laat de kinderen zelf tweetallen vormen en ze moeten elkaar nadoen alsof ze in de spiegel kijken.
3. Ballon. Geef ieder tweetal een ballon en deze moet tussen twee ruggen naar de overkant.
4. Geef een compliment aan elkaar.
5. Wie ben ik? Er gaat 1 kind de klas uit, in de klas spreek je af wie we zijn? Dan komt het kind terug van de gang en gaat vragen stellen die alleen met ja en nee te beantwoorden zijn. Heb ik een bril op? Nee, dan gaan alle kinderen met een bril zitten.
6. Plaatsje ruilen. Alle kinderen zitten in de kring. 1 kind is de wachter, de leerkracht noemt 2 namen, deze kinderen moeten een ander plekje zoeken. Het kind dat als laatste is, is de wachter.
7. Woordenketting. De leerkracht begint met een samengesteld woord bijv. voordeur. Dan is het volgende kind aan de beurt en maakt een woord met het laatste woord uit het samengestelde woord bijv. deurmat.

Laat de kinderen ook zelf een spel verzinnen, zo worden de kinderen steeds meer eigenaar van het proces.

Hopelijk heb je nieuwe inspiratie op gedaan voor het nieuwe schooljaar!
Geniet er vooral van.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *