Voor veel kinderen is de begrijpend lezen les niet altijd leuk. Nederland is het enige land waar begrijpend lezen als apart vak aangeboden wordt, waarom wij dit doen? Geen idee want de resultaten zijn niet geweldig.
Zelf probeer ik van de begrijpend lezen les altijd iets leuks te maken. Met een Monsterquiz of met een dobbelspel vinden de kinderen het al meteen een stuk leuker.
Hieronder leg ik het dobbelspel uit:
Allereerst lezen de kinderen de begrijpend lezen tekst (Dit kan Nieuwsbegrip zijn).
Dit doen ze bij ons in groepjes van 2 of 3.
Als ze de tekst samen hebben gelezen krijgen ze een dobbelsteen. Met deze dobbelsteen gooien ze om de beurt en voeren ze de opdracht uit die bij het gegooide aantal ogen hoort.
De opdrachten staan op het bord:
1: Lees een stukje uit de tekst hardop voor
2: Kies een moeilijk woord en leg deze uit aan de ander
3: Wat heb je geleerd van deze tekst? Noem 1 of 2 dingen
4: Wat wist je al van dit onderwerp? Noem 1 of 2 dingen
5: Lees een stukje uit de tekst hardop voor met een boze stem
6: Lees een stukje uit de tekst met een piepstem
Stiekem zijn de kinderen toch bezig met de tekst maar hebben ze het idee dat ze een spelletje aan het doen zijn. Met dit dobbelspel begrijpend lezen is de les een gegarandeerd succes.