Herfst

Herfst

Het thema herfst is bij kleuters een thema dat veel vragen oproept maar ook een thema dat uitnodigt tot onderzoeken.

Thema opening


Thema doos
Neem een doos mee en stop hier spulletjes in die te maken hebben met het thema (in dit geval herfst). Laat de kinderen raden/voelen of ruiken in de doos voordat ze mogen kijken. Bij het prikkelen van de zintuigen worden de kinderen meteen enthousiast. Laat de kinderen de spulletjes uit de doos halen of doe dit zelf. Bespreek de spulletjes, zo maken de kinderen kennis met de herfst.

Thema brief
Maak een brief die te maken heeft met de herfst.
Voorbeelden zijn:
* Een brief van een eekhoorn — De eekhoorn is zijn nootjes kwijt en vraagt de kinderen of ze willen helpen zoeken. Maak met de kinderen een herfstwandeling en ga op zoek naar nootjes.
* Een brief van een kabouter — De kabouter nodigt de kinderen uit in zijn huisje voor een kopje kabouterthee bij de open haard. Maak een herfstwandeling en ga op zoek naar stokken. De kinderen vinden het kabouterhuisje niet maar als ze terug komen in de klas staan er 27 kopjes thee klaar.
* Een brief van de directeur — (dit kan alleen als er bladeren op het schoolplein liggen) Laat de directeur een brief schrijven aan de kinderen over de bladeren en stokken op het schoolplein. De directeur vraagt in de brief hoe dit kan en of de kinderen de stokken en bladeren willen gaan verzamelen. Later in de klas kunnen er spelletjes gedaan worden met de stokken en bladeren.

Maak een woord/beeldweb
Voorkennis ophalen. Laat de kinderen vertellen waar zij aan denken bij het thema herfst. Schrijf dit op en plak er een plaatje bij.

Kringgesprek over de herfst
Een kringgesprek met kleuters geeft je een kijkje in de belevingswereld van de kinderen.

Uitstapjes

Ga met de kinderen naar het bos. Mijn ervaring heeft geleerd dat een aantal bomen bij elkaar al een bos maken.  Leuk detail: geef alle kinderen een kaboutermuts.       
In het bos kan je van te voren een waslijntje ophangen van de kabouters. De kinderen vielen van de ene verbazing in de andere verbazing.
’s Middags moesten zelfs papa’s, mama’s, opa’s en oma’s mee om te gaan kijken bij de kabouter waslijn.  

Zelfs de kabouters hangen hun was buiten
Yes! Een paddenstoel gevonden.

Hoeken & Spel

Benodigdheden voor de herfsthoek — natuurlijke materialen
– Kleine boomstammen
– Takken/bladeren
– Kastanjes/eikels/beukennootjes/dennenappels
– Kaboutermutsen
– Mandjes (om de herfstvruchten in te verzamelen)
– Rode parasol met witte stippen.

Ideeën om de herfsthoek in te richten.
* Een herfstwinkel waar kabouters herfstvruchten kunnen kopen
* Een kabouterhuis met kookstel om soep en notentaart te maken
* Een bakkerij waar kabouters notentaart/appeltaart en eekhoorntjesbrood kunnen kopen/maken.

Slakkenrace
Verzamel een aantal slakken en houd samen met de kinderen een slakkenrace. ’s Middags laten we de slakken natuurlijk weer vrij.
 

Kringactiviteiten

Rekenen:
– Leg verzamelde stokken op logische volgorde van lang naar kort en van kort naar lang
– Leg verzamelde stokken (6 stuks) op logische volgorde van dik naar dun en van dun naar dik
– Tel 
herfstvruchten 1-20
– Van pakken tot plakken. Rangtelwoorden
Leg 12 herfstvruchten neer op tafel. Er gaat 1 kind naar de gang en met de andere kinderen spreek je af welke vrucht “plakt”. Dan komt het andere kind terug van de gang en begint te tellen. Eerste, tweede, derde etc. Bij de vrucht die “plakt” mogen de andere kinderen hard roepen “plakken”.
– Maak een reeksenketting met herfstvruchten
– Hoeveel kastanjes vallen er uit de boom? Laat de kinderen hun ogen dicht doen en laat steeds een aantal kastanjes vallen. Horen de kinderen hoe veel er uit de boom gevallen zijn?
– Sorteer verzamelde bladeren op kleur en grootte. Maak daarna met de kinderen een grafiek. Waar hebben we er het meest/minst van?
– Leg herfstvruchten op tafel of op de grond. De kinderen moeten groepjes gaan maken van de herfstvruchten om zo alles eerlijk te verdelen.
– Maak 2 bomen en hang daar bladeren in. Vraag aan de kinderen waar hangen de meeste bladeren en waar hangen de minste bladeren.  Laat ook de kinderen het spel spelen met elkaar.
– Pak een doos en zet daar een knuffelegel op. Laat de kinderen benoemen waar de egel zit, onder, op, in of naast de doos.
– Maak een grafiek met de lievelingsdieren (uit het bos) van de kinderen.

Taal:
– Klap met de kinderen de woorden van de woordkaarten. Horen ze 2 klapjes dan leggen ze 2 kastanjes neer.
– Memorie in de grote kring. Print de woordkaarten 2 keer uit en geef alle kinderen een woordkaart. De kinderen moeten in de kring op zoek naar hetzelfde plaatje.
Extra moeilijkheid: de kinderen mogen het plaatje niet laten zien maar moeten zeggen wat er op het plaatje staat.
– Raad het plaatje. Omschrijf het plaatje van de woordkaarten en de kinderen moeten raden wat je bedoelt.
– Aanbieden van de volgende letters: B van bos/ H van herfst/ K van kabouter
– Zoek de schaduwen bij elkaar.

Lekker

Maak appeltaart/appelmoes/appelflappen
Schil met de kinderen de appels, laat ze de ingrediënten afwegen en daarna mengen/kneden.
Hulpouders heb je hier wel voor nodig. Met een aantal kinderen appels schillen is niet niks. Schillen kunnen de kinderen ook met een kaasschaaf.  

Het recept

Maak een spin
Leg de ingrediënten klaar: oreo koekjes, zwarte dropveter en spikkels (softijsje spikkels)
Draai van alle oreo koekjes het bovenste koekje eraf, geef dit samen met een paar spikkels en een dropveter aan de kinderen. De kinderen maken hun eigen spin.
Maak een slak
Leg de ingrediënten klaar: cocktailworstjes en bladerdeeg. Snijd de bladerdeeg in reepjes van ongeveer 5 cm. Geef ieder kind een worstje en een reep bladerdeeg. De kinderen rollen de bladerdeeg om het worstje heen.

“Pap, ik heb vandaag spinnen gegeten”.

Verteltafel
Het thema herfst is het ideale thema voor een leuke verteltafel.
De onderstaande verteltafel hoort bij het boek: Noten
 

Hieronder vind je een aantal downloads die horen bij het thema herfst.

Woordkaarten thema herfst



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *