Menselijk Lichaam

Menselijk Lichaam

In januari werken wij met de hele school aan een thema. Het overkoepelende onderwerp is natuur & techniek. Wij kwamen er achter dat iedere groep wel een onderdeel van het menselijk lichaam behandeld dus waarom dan niet allemaal tegelijk, wij noemen dit ons schoolbrede thema.
Het schoolbrede thema duurt 6 weken.

De doelen die in de groepen 5 en 6 aangeboden worden:
Het gebit 
De kinderen… 

  • noemen verschillen in vorm en functie tussen snijtanden, hoektanden en kiezen
  • leggen uit dat tandplak suiker in zuur verandert dat gaatjes in het gebit veroorzaakt 

Ziek zijn 
De kinderen… 

  • vertellen over hun eigen gezondheid 
  • leren wat besmettelijk is en wat inenten betekent 

De huid 
De kinderen… 

  • weten dat onze huid ons beschermt tegen uitdroging en afkoeling 
  • weten dat de huid soepel en elastisch is 
  • weten dat we zweten uit de poriën in de huid 
  • weten dat de huid ons via tast en pijnzintuigen waarschuwt voor kou, pijn, warmte en druk 

Zintuigen 
De kinderen… 

  • weten welke zintuigen horen bij ruiken, voelen, horen, zien en proeven 
  • weten dat de huid ons waarschuwt tegen pijn, kou, druk en warmte 
  • vertellen wat de functie van de pupil is 
  • stellen vast dat de tong op verschillende plaatsen gevoelig is voor zoet, zuur, zout en bitter 

Geraamte 
De kinderen… 

  • kunnen de botjes in hun eigen hand voelen en deze tekenen in de omtrek van hun hand 
  • kennen de functie van het geraamte 
  • kennen enkele botten bij naam 

Spieren 
De kinderen… 

  • weten waar de spieren zitten die voor bepaalde bewegingen nodig zijn 
  • leggen uit dat voor een beweging minstens twee spieren nodig zijn die samenwerken 
  • weten dat door training van spieren kracht en omvang toeneemt 

Onze planning

Week 1 en 2
In de eerste week (met een uitloop naar de tweede week) bieden wij alle doelen aan door middel van startlessen.
Startles geraamte download je hier
Startles gebit download je hier
Startles zintuigen download je hier
Startles de huid download je hier

Week 3 + 4
De kinderen gaan nu zelf aan de slag. Door middel van opdrachten in de Taxonomie van Bloom gaan de kinderen aan de slag met opdrachten naar keuze.

Taxonomie van Bloom
Geraamte
Gebit
Zintuigen (deze is helaas niet beschikbaar)
De huid

Week 5 + 6
De kinderen kiezen hun eigen onderzoeksvraag en gaan in de laatste twee weken op zoek naar het antwoord op deze vraag.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *