Het stimuleren van leerlingen om actief deel te nemen aan spellinglessen kan hun betrokkenheid en leerresultaten aanzienlijk verbeteren. Hieronder vind je 6 activerende werkvormen voor de spellinglessen.
1. Spellingstafette
Doel: Oefenen van spelling in teamverband.
Uitvoering:
- Verdeel de klas in kleine groepen.
- Elk team krijgt een set woorden die ze correct moeten spellen.
- De eerste leerling van elk team rent naar het bord, schrijft het woord correct op, en rent terug om de volgende leerling aan te tikken.
- Het team dat als eerste alle woorden correct heeft gespeld, wint.
Hier kan je een lijst met spellingwoorden voor groep 6 t/m 8 downloaden
2. Woordenbingo
Doel: Herkennen van correcte spelling door middel van een spel.
Uitvoering:
- Maak bingokaarten met verschillende woorden erop.
- Lees woorden voor die de leerlingen moeten markeren op hun kaart.
- Wie als eerste een rij vol heeft, roept “bingo!”.
3. Woordzoeker Maken
Doel: Bevorderen van spellingvaardigheid door woorden te maken.
Uitvoering:
- Laat leerlingen zelf een woordzoeker maken met de te oefenen woorden.
- Laat ze de woordzoekers onderling ruilen en oplossen.
- Bespreek de gevonden woorden en hun spelling in de klas.
Hier kan je een leeg formaat vinden waarmee de kinderen hun eigen woordzoeker maken
4. Spelling Detective
Doel: Kritisch denken stimuleren door spellingfouten op te sporen.
Uitvoering:
- Schrijf zinnen op het bord met opzettelijke spellingfouten.
- Laat leerlingen de fouten opsporen en corrigeren.
- Bespreek waarom het woord fout is gespeld en hoe het correct moet.
5. Levende Letters
Doel: Bevorderen van samenwerking en fysieke activiteit.
Uitvoering:
- Geef elke leerling een letterkaart.
- Roep een woord om, en de leerlingen moeten snel in de juiste volgorde gaan staan om het woord te vormen.
- Varieer de woorden en laat de leerlingen wisselen van letterkaart.
6. Reken-je-woorden
Doel: Combineren van spelling met rekenen.
Uitvoering:
- Geef elk woord een puntenwaarde per letter.
- Laat leerlingen woorden maken en punten bijhouden.
- De leerling met de meeste punten aan het einde van de les wint.
Deze werkvormen zijn ontworpen om leerlingen op een speelse en interactieve manier bij de spellinglessen te betrekken, waardoor leren leuk en effectief wordt.