Voorspellen

Wij gebruiken de methode ‘Nieuwsbegrip’ voor het aanleren van verschillende strategieën voor begrijpend lezen. Naar mijn mening hoort een methode gebruikt te worden als richtlijn. Om die reden vind ik het belangrijk dat er ook andere lessen gegeven worden om het begrijpend lezen te bevorderen.

Hieronder is een les voorspellen te vinden:

Voordat de kinderen een tekst krijgen die ze gaan lezen, krijgen ze alleen de plaatjes, kopjes en titel te zien.
Dan krijgen de kinderen twee post-its en twee opdrachten.
De kinderen gaan zich afvragen wat weet ik al over het onderwerp van de tekst, ieder kind schrijft dit op een post-it.
Dan gaan de kinderen zich afvragen wat ze graag nog zouden willen weten over het onderwerp, ook dit schrijven ze op een post-it.

Nadat alle post-its opgeplakt stond ik verbaast over hoe veel de kinderen al weten en wat een goede vragen ze opgesteld hadden.

We hebben besproken wat de kinderen allemaal al wisten en daarna zijn de kinderen begonnen met het lezen van de tekst. De kinderen lezen de tekst eerst zelf en daarna in tweetallen. Door het actief lezen, pluizen de kinderen de tekst helemaal uit.

Aan het einde van de les hebben wij de vragen beantwoordt die nog niet in de tekst aan bod gekomen waren.

Een productieve les!!



4 gedachten over “Voorspellen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *