Spellinglessen

Om de spellinglessen leuk te houden werken wij op onze eigen manier aan spelling.

Een aantal jaar geleden hebben wij ervoor gekozen om op deze manier te gaan werken omdat we merkten dat de spellinglessen niet aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen en de kinderen hadden geen plezier in de lessen. Wij hebben de methode los gelaten en zijn deze gaan gebruiken als naslag. Onze methode ‘Spelling in beeld’ gebruiken wij alleen nog voor de planning en als naslagwerk.

De opbouw van onze spellinglessen ziet er zo uit
1. leuke introductie
2. aanbieden spellingregel
3. woorden verzamelen met de klas
4. de kinderen verwerken de spellingregel op hun eigen manier
5. evalueren van de les

Hieronder zal ik alle stappen uitleggen.
1. Iedere les begint met een leuke trigger. De kinderen weten nog niet aan welk spellingdoel ze deze les gaan werken dus door middel van verschillende spelletjes proberen de kinderen erachter te komen wat het doel is van de les. Een aantal spelletjes zijn: spellingverhaal, galgje, woorden omschrijven, bingo etc.

2. Als de kinderen het spellingdoel geraden hebben komt de spellingklapper op tafel en geeft de leerkracht uitleg over dit doel. Wat zijn de valkuilen bij dit doel en is het een klank,regel, weet of werkwoord.

3. Dan verzamelt de leerkracht met de klas zo veel mogelijk woorden van dit spellingdoel. Het is de bedoeling dat de kinderen deze woorden zelf verzinnen. De leerkracht stimuleert woorden die de kinderen zelf verzinnen. Hoe leuk is het als jouw verzonnen woord op het bord staat….

4. Dan gaan de kinderen zelf of in tweetallen aan de slag. Het is bedoeling dat ze een eigen verwerking maken. De kinderen verzinnen zelf een manier om te laten zien dat ze het doel beheersen en dat ze weten welke woorden er bij het doel horen. Onderstaande foto’s laten zien waar de kinderen uit zichzelf mee komen.
De kinderen die moeite hebben met spelling mogen hun spellingklapper gebruiken.

5. Aan het einde van de les evalueren wij de werkjes van de kinderen. De kinderen die er iets over willen vertellen komen voor de klas en laten hun werkje zien. Soms is een kind trots op een goed verzonnen woord of trots op zijn eigen werkje dan is het fijn dat hier tijd voor gemaakt kan worden.

Extra uitdaging
Voor de kinderen die de lessen spelling makkelijk doorkomen kiezen wij ervoor om deze kinderen moeilijkere woorden te laten verzinnen. Woorden met meer klankgroepen of woorden opzoeken in het woordenboek.

Extra aandacht
Voor de kinderen die de lessen spelling lastig vinden kiezen wij ervoor om deze kinderen het spellingklappertje te laten gebruiken bij de lessen. Hierin staan al woorden en deze woorden helpen de kinderen op weg of als de kinderen echt niets weten te verzinnen dan gebruiken ze de woorden uit de klapper.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *