Rekenquiz

In de klas heb ik een rekenquiz gedaan met de kinderen. Deze rekenquiz heb ik gemaakt in het programma Wordwall.net. Alles voor de quiz kan je hieronder vinden!

In het programma Wordwall kan je veel digitale werkvormen maken en zo inzetten in de klas.

In de reel op Instagram laat ik zien hoe ik de digitale werkvorm ‘Flip tiles’ heb gebruikt bij een rekenquiz.
In de rekenquiz heb ik sommen gebruikt van de toetsdoelen van Pluspunt 4. Op deze manier oefenen de kinderen nogmaals met de toetsdoelen op een leuke manier. Gisteren heb ik gekozen voor de individuele variant, ieder kind had een eigen blad. Vandaag werden er duo’s gemaakt en werden de sommen samen uitgerekend.

Hieronder volgt de beschrijving van de rekenquiz in duo’s:
Ieder duo heeft een antwoordblad, op het bord staan meerdere tegels met verschillende moeilijkheidsgraad. Er zijn sommen met 10, 20, 30, 40 of 50 punten.
Ik trek een stokje zodat eerlijk is wie als eerste een tegel om mag draaien. Het duo dat de tegel omdraait moet ook het antwoord geven en krijgt de punten die op de tegel staan. Zodra de tegel is omgedraaid gaat iedereen de som uitrekenen, de andere duo’s die de som goed hebben uitgerekend ontvangen 5 punten. Iedereen krijgt 1 minuut om de som uit te rekenen. Zo gaan we door tot alle tegels weg zijn, in het programma kan je ervoor kiezen om de tegel te verwijderen als de som gemaakt is.

De puntentelling: iedere som heeft een bepaald aantal punten op het bord. Het kind dat de som aanklikt moet deze ook uitrekenen (lukt dit niet dan krijgt hij de punten niet, lukt het wel dan ontvangt hij de punten). Alle kinderen in de klas rekenen de sommen ook uit. Hebben zij de som goed uitgerekend dan krijgen zij 5 punten. Zo blijft iedereen mee doen en blijft de hele klas betrokken.
Wil je een filmpje zien over deze werkvorm? Check dan mijn Facebook en Instagrampagina.

Hier kan je het antwoordblad downloaden
Dit is de link naar de rekenquiz
Wil je ook werken met Wordwall.net ? Klik dan op de link
Wordwall.net

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *