Groepsvormingsspellen

Iedere week doen wij minimaal 2 keer een gezamenlijke groepsactiviteit.
De kinderen vinden het leuk en zelf vind ik het mooi om te zien wat een veilige groep met kinderen doet.
Hieronder vind je een aantal leuke groepsactiviteiten:

  • Geef de hoepel door
    De kinderen geven elkaar een hand en gaan in de kring staan. De gezamenlijke opdracht die de groep krijgt is, ieder kind moet door de hoepel stappen zonder elkaar los te laten. Op deze manier laten de kinderen de hoepel zo snel mogelijk door de kring gaan. Na het twee keer gedaan te hebben, geef ik de kinderen een tijdslimiet.
  • Hoepel op!
    Verdeel de groep in twee gelijke groepen. De kinderen krijgen 4 hoepels (bij grotere kinderen meer hoepels). Dan strijden ze tegen elkaar, welke groep is als eerst aan de overkant. Het is de bedoeling dat steeds het laatste kind de hoepel doorgeeft zodat de eerste deze weer neer kan leggen.
  • Wat is waar?
    Ieder kind bedenkt 1 ding wat de andere kinderen nog niet weten over hem/haar maar wel mogen weten. Dan verzinnen ze ook nog 2 fop antwoorden. Dan komt er 1 kind voor de klas en leest zijn/haar beweringen voor. De klas moet raden welke bewering juist is. 
    Nu ben ik met mijn groep meegegaan naar groep 6 dus we kennen elkaar. Daarom heb ik ervoor gekozen om dit meteen met de hele klas te doen. Kennen de kinderen elkaar nog niet, kan je er ook voor kiezen het eerst in kleine groepjes te doen.
    Een hele goede opdracht om een groep nog hechter te maken.
  • In het zonnetje
    De kinderen schrijven allemaal een compliment op voor 1 kind in de klas. Iedere dag staat er weer een ander kind centraal. De hele dag worden de complimenten aan dit kind gegeven.
  • Aardig of onaardig
    De kinderen gaan deze les ervaren wat het met je doet als kinderen iets onaardigs tegen je zeggen.
    De kinderen staan tegenover elkaar in twee lange rijen. Het kind dat aan de beurt is gaat voor de klas staan, dan loopt het kind door de rij kinderen heen en alle kinderen mogen iets onaardigs zeggen (natuurlijk maak je van te voren wat afspraken, de kinderen schelden elkaar niet uit maar roepen bijv. “rotte appel”). Als het kind door de haag gelopen is, bespreken we dat dit doet met het kind, ook bespreken we wat wij zien aan de houding van het kind. Dan loopt hetzelfde kind nogmaals door de haag maar krijgt nu allemaal complimenten. Ook dat bespreken we weer.
  • Levend mini stratego
    Met de hele klas spelen we het spel stratego, hier vind je alle spelregels en kaartjes.
  • Wie/wat is er weg?
    Ga met de hele klas in een pose staan. Dan gaat er 1 kind naar de gang en voordat hij/zij weggaat, kijkt hij/zij nog even goed naar de pose. Dan halen jullie 1 kind weg of jullie veranderen de pose voor een deel. Dan komt het kind van de gang terug en probeert te achterhalen wat er anders is.
  • Pak een groot vel en laat ieder kind zijn hand erop zetten (met verf of omtrekken). Bij iedere vinger schrijven de kinderen iets waar ze goed in zijn. In het midden schrijven de kinderen hun naam.
  • Paspoort, laat de kinderen woorden kiezen die zij associëren met een veilige klas. Hun eigen foto plakken ze op een A4 en de woorden schrijven ze er creatief omheen.
  • Ruilen maar. Zorg voor een aantal plekken waar de kinderen kunnen staan, in een hoepel, bij een pylon, op een touw etc. laat de kinderen steeds wisselen van plek zonder met elkaar te praten. De kinderen mogen niet op dezelfde plek staan, tot de laatste ronde.
  • Help elkaar. Dit spel speel je in de gymzaal. Zorg voor een aantal matten, de kinderen springen, zwemmen en lopen als kikkers. Als de muziek stopt moeten ze op een mat zitten, de kinderen die niet op de mat zitten worden op de mat geholpen. Haal steeds een aantal matten weg. Lukt het de hele groep op 1 mat te staan?

Dit zijn de activiteiten die wij tot nu toe gedaan hebben, ieder spel deden we een hele week. Dus niet alle spellen door elkaar maar er stond 1 spel per week centraal.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *