Hieronder lees je hoe ik de verwonderkaarten in zet in de klas en natuurlijk kan je ze ook downloaden.
Een klein moment vol rust, aandacht en betekenis in de klas
Soms raast een schooldag voorbij — van rekenen naar taal, van instructie naar nakijken.
Maar juist in die drukte hebben leerlingen (en wijzelf) af en toe even een adempauze nodig.
Een moment om te kijken, te luisteren, te voelen.
Om te verwonderen.
10 minuten verwondering helpt daarbij.
Het zijn korte, kant-en-klare opdrachten waarmee je in tien minuten rust en verbinding brengt in je klas.
Geen voorbereiding, geen druk.
Gewoon even stilstaan bij wat er al is. 🌸
✨ Hoe werkt het?
- Kies één kaart per week — bijvoorbeeld als dagstarter op maandag of afsluiter op vrijdag.
- Lees de intro of verwondervraag voor in de kring of op het bord.
- Laat leerlingen schrijven, tekenen of praten over wat ze denken of voelen.
- Sluit af met de afsluitzin, zodat het moment rustig rond is.
💡 Tip: Maak er een ritueel van.
Laat leerlingen een klein verwonderschriftje bijhouden waarin ze hun gedachten verzamelen.
Na een paar weken ontstaat een prachtig document vol kleine inzichten, trotsmomenten en glimlachen.
🌼 Waarom dit werkt
- Brengt rust en aandacht in volle dagen
- Versterkt taal, reflectie en creatief denken
- Vergroot verbinding in de groep
- Herinnert ons eraan dat leren ook voelen en verwonderen mag zijn
