In groep 5 maken wij kennis met de atlas. Hieronder vind je een les die ik geef in groep 5. De kinderen hebben eerder nog nooit een atlas op school open geslagen. Wij zijn van mening dat de atlas in groep 5 aangeboden moet worden.
Het doel van de les:
De kinderen vinden op de kaart een stad door middel van het vakkenstelsel
Benodigdheden:
– atlas (voor ieder kind een eigen atlas)
Introductie
Allereerst krijgen alle kinderen een eigen atlas voor zich, wij maken gebruik van de Junior Bosatlas. Ze mogen eerst 10 minuten zelf door de atlas bladeren, ze bekijken de verschillende kaarten.
Na 10 minuten gaan we samen door de atlas heen. Ik bespreek de legenda, wat zijn de onderdelen van een legenda? Hoe herken je een grote stad? Hoe herken je de landsgrens?
We bespreken de inhoud en ik vraag de kinderen wat de kinderen opvalt? Dan vertel ik dat de atlas opgebouwd is van dichtbij naar verder weg. We bekijken de luchtfoto’s en de foto’s van de eigen omgeving.
Kern:
De kinderen gaan kijken naar de kaart van Nederland. Ik laat ze hier even naar kijken en bekijk welke opmerkingen er uit de klas komen. Hier ga ik op in en laat op deze manier de kinderen de les bepalen. We benoemen de coördinaten en ik leg uit hoe het werkt met de letters (aan de bovenkant) en de cijfers (aan de onderkant).
Dan gaan we een spelletje doen. Ik zeg de coördinaten en de stad waar ze naar zoeken. Dit spelletje doen we een aantal keer zodat de kinderen doorkrijgen hoe de atlas werkt.
Afsluiting:
De kinderen spelen het spel in tweetallen, dit kan je zo lang laten duren als dat je zelf wilt.
Zelf heb ik het spel aan het einde van de les met de hele klas gespeeld met de kaart van de wereld. Dit was een leuke afsluiter.