Voorbeeldgedrag bij fouten

Voorbeeldgedrag bij fouten 🤩

Hoeveel fouten maak jij op een dag?

Tegenwoordig willen veel kinderen alles meteen goed doen. Is het de sociale druk, de maatschappelijke druk of leggen ouders druk op de kinderen?
Vanuit alle hoeken kan er iets verwacht worden van kinderen maar soms horen de kinderen een verwachting terwijl deze er helemaal niet is.

De afgelopen maanden heb ik gezien dat kinderen het moeilijk vinden om fouten te maken. En als er dan een fout gemaakt wordt dan doet dit iets met het humeur. Eén keer doorzetten of hooguit twee keer maar daarna komen kinderen tot de conclusie dat ze het niet kunnen.

Hoe ga je hier als leerkracht mee om?
Wat is jouw voorbeeldgedrag bij fouten?
Allereerst is het belangrijk om in je voorbeeldrol (die je de hele dag hebt 🤣) te laten zien dat jij ook fouten maakt. Bewust of onbewust maar leg er maar lekker de nadruk op. Op deze manier zien de kinderen dat het maken van fouten oké is bij jou in de klas.

Daarnaast is jouw reactie op je eigen fout ook erg belangrijk:

  • kan je lachen om je fout en ga je daarna gewoon verder
  • baal je even van je fout en zet je daarna door?
    Of
  • baal je van je fout, probeer je dit te verbloemen voor de kinderen en zet je zeker niet door?

De kinderen kijken de hele dag naar jou en in veel situaties ben je ook (naast ouders/verzorgers) een rolmodel.
Hoe leuk is het om expres fouten te maken en daarna allerlei verschillende reacties te laten zien.
Als je na de fout hard op aan het modelen bent, leren kinderen hier altijd van! 🌷

Als je niet stil staat bij je fouten dan leer je er niets van!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *