Fantasieverhaal met schuursponsjes

Fantasie stimuleren met schuursponsjes. Hieronder lees je hoe je met 25 kleuters gezamenlijk een fantasieverhaal met schuursponsjes maakt.

Spel is voor kinderen van groot belang. Ze doen het omdat ze het leuk vinden, niet omdat ze er iets mee willen bereiken. Wij denken dat kinderen spelen om zich zo voor te bereiden op de ‘echte’ wereld. Spelgedrag wordt dan ook als iets automatisch en natuurlijks beschouwd. Volgens Vgotsky (1987) is ‘doen alsof’ van groot belang voor kleuters omdat ze op deze manier hun abstract denkvermogen ontwikkelen. Bij het ‘doen alsof’ kan het gaan om spel met materialen of het naspelen van situaties. Juist omdat het ‘doen alsof’ van groot belang is voor kleuters hoort dit zeker thuis in de kleuterklas.

Fantasieverhaal met schuursponsjes
Wat heb je nodig: hetzelfde aantal schuursponsjes als kinderen uit de klas
Hoe werkt het? Geef ieder kind een schuursponsje en laat ze deze neerleggen op tafel. Vertel nog niet dat jullie samen een verhaal gaan maken. Als iedereen zijn schuursponsje neergelegd heeft dan mogen de kinderen gezamenlijk gaan verzinnen welk verhaal zich afspeelt op tafel.

Hieronder lees je het fantasieverhaal met schuursponsjes in de praktijk
Vanmorgen de schuursponsjes geïntroduceerd tijdens de kring.
De kinderen kregen allemaal een schuursponsje, deze werden 1 voor 1 op tafel gelegd en zo ontstonden er 4 verschillende bouwwerken.
Bouwwerk 1 was volgens de kinderen een lift, bouwwerk 2 was een gevangenis, bouwwerk 3 een trap en bouwwerk 4 was een lange gang.


Het onderstaande verhaal is verzonnen door de kinderen.
Eerst gaan we met z’n allen in de lift, we gaan 4 verdiepingen naar boven. Als we de lift uitkomen zijn we in de gevangenis. We lopen langs de boeven en gaan dan met de trap naar beneden. Dan zien we een lange gang, we lopen door de gang en aan het einde zien we……..een SCHAT!

Vind je het leuk om nog meer kleuterinspiratie op te doen? Klik dan op de onderstaande link
Verven met een vork



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *